Příroda ví, co vám udělá dobře

Znáte ty dny se spadlým řetězem? Jedete na autopilota, plníte jednu povinnost za druhou a vyhlížíte chvíli, kdy zalezete pod peřinu… Pokud ano, zkuste si pomoci odlehčením stravy. Tělo, například po zimě nebo dlouhotrvající vysoké zátěži, může trochu „zpomalit“. Úprava jídelníčku je skvělým způsobem, jak pomoci orgánům zbavit se škodlivých látek a povzbudit jejich správnou činnost. Výsledky jsou víc než příjemné: příval pozitivní energie a dobré nálady, odchod přebytečné vody z těla, rozproudění krve, aktivace lymfatického systému.

Hoďte se do pohody u plného talíře

Principy vyvážené stravy bychom měli mít v malíčku od základní školy. Není ovšem na škodu udělat si malou osobní revizi. Obecně odborníci doporučují:

Jíst pravidelně 5krát denně.

Udržovat poměr makroživin: 15-20 % bílkoviny, 45-60 % sacharidy, 25-30 % tuky.

Odpoledne konzumovat méně potravin bohatých na sacharidy.

Vyhýbat se tučným masům a uzeninám, naopak alespoň 2krát denně si dopřát rybu.

Pamatovat na luštěniny a alespoň jednou v týdnu je zařadit do jídelníčku.

Vyměnit bílé pečivo a těstoviny za celozrnné.

Méně solit, vzdát se fastfoodu, alkoholu a sladkostí.

Dbát na pitný režim.

A především – konzumovat nezpracované potraviny, tedy ovoce, zeleninu a bylinky v co nejčerstvějším stavu.

 

Nicméně pamatujte, že jídlo má být vždycky radost a jeho skladba i objem musí odpovídat věku, kondici i životnímu období strávníka.

 

 

Drobná, ale účinná vylepšení

O faktu, že stravovací režim má na naše zdraví zásadní vliv, není třeba diskutovat. Také je zřejmé, že některé potraviny tělu prospívají méně a jiné více. Některé mají dokonce schopnost očistit tělo od škodlivin, které se v orgánech mohou ukládat. Ano, máme na mysli rostlinné zdroje.

Ovoce, zelenina a byliny obsahují kromě vitaminů a minerálních látek také vlákninu, která v trávicím traktu působí zčásti jako prebiotikum, navíc zvětšuje obsah ve střevech a tím ředí nahromaděné škodliviny. Ty pak snadněji a rychleji trávicí trakt opouští. Výhodou potravin s vysokým podílem vlákniny je zároveň schopnost vázat vodu, zvětšovat objem a navozovat pocit sytosti.

Ovšem nejen střeva dokáže vhodně zvolená strava pročistit. K hlavním detoxikačním systémům patří kromě nich játra, ledviny a močové ústrojí, lymfatický systém, plíce a kůže. Také je můžete v činnosti skvěle povzbudit běžně dostupnou „živou“ (tedy čerstvou, tepelně neupravenou) stravou.

Pomocníci na cestě ke zdraví

Není to žádná raketová věda. Takzvané superpotraviny, o kterých se poslední dobou tolik mluví, najdete v každé kuchyni. A pokud ne, vyrazte pro ně na farmářský trh s lokálními produkty. Získáte voňavý, šťavnatý, a prospěšnými látkami našlapaný, základ zdravého jídelníčku.

 

Brokolice napomáhá správné činnosti jater, má antiseptické účinky, udržuje pevné a silné srdce i cévy, obnovuje střevní mikroflóru, podporuje ledviny, působí preventivně v případě žaludečních vředů.

Cibule detoxikuje játra, funguje jako přírodní antibiotikum, vyznačuje se antibakteriálními a protiplísňovými účinky, pozitivní vliv má na močový měchýř a ledvinové cesty, podporuje trávení.

Česnek má silné dezinfekční vlastnosti, pomáhá při poruchách trávení, zvyšuje imunitu, snižuje hladinu celkového cholesterolu, krevního tlaku i hladinu krevního cukru.

Červená řepa je jedním z nejlepších čističů jater i krve, má antibiotické a antiseptické účinky, odkyseluje organismus, podporuje funkci ledvin, pružnost a pevnost stěn žil a cév i tvorbu žluči.

Chřest je výborné přírodní diuretikum pomáhající s odvodněním jater, má silné antioxidační účinky a odkyseluje organismus.

Jablko pomáhá k vylučování těžkých kovů a potravinářských přídatných látek, zajišťuje správnou funkci ledvin, má pozitivní vliv na dásně i chrup, posiluje imunitní systém, krevní oběh a podporuje správnou činnost svalů.

Kysané zelí čistí organismus od škodlivin, posiluje imunitní systém, podporuje pravidelnou stolici, snižuje cholesterol, podporuje hubnutí a má antiseptické účinky.

Mrkev detoxikuje, pomáhá k pravidelnému vyprazdňování, obsahuje beta-karoten přínosný například pro zdraví kůže.

Špenát detoxikuje, podporuje peristaltiku střev, zklidňuje nervovou soustavu, chrání oční sítnici.

Ořechy podporují trávení i trávicí trakt, pročišťují organismus, urychlují metabolismus a obsažené kvalitní tuky prospívají činnosti mozku.

Zázvor podporuje zrychlení metabolismu a rychlejší vyplavení odpadních látek z těla ven, prospívá činnosti jater i ledvin, působí proti zánětům, tiší bolest a upravuje krevní oběh.

 

K dalším potravinám s blahodárným vlivem na zdraví patří oleje lisované za studena, byliny (třezalka, bazalka, meduňka, řeřicha, pampeliška, pupečník…), koření (skořice, kurkuma, fenykl, lékořice…) nebo luštěniny. Stranou samozřejmě nestojí ani citrusové plody a jiné exotické ovoce či zelenina (avokádo, artyčoky, kiwi, grapefruit, kokos, limetka…). V neposlední řadě můžete sáhnout třeba po přírodních doplňcích stravy. Například Juvenil Detox je plný té nejkvalitnější vlákniny a pektinu a váš trávicí systém dokonale vyčistí a vyladí. 

Ať už si vylepšíte jídelníček čímkoli, nezapomeňte na pestrost. A vytrvalost. Krátkodobé změny stravy valné úspěchy nepřinesou. Ale kdo vytrvá a zařadí do životního stylu kvalitní potraviny, pravidelný pohyb, dostatek tekutin, spánek a čas sám pro sebe, tomu bude ve vlastním těle báječně.